הקו המהיר לירושלים – מבנה עליון

  • תקציב:
    750 מיליון
  • תאור פרוייקט:

    פרויקט תכנון ביצוע ואחזקה (Design Build) מולטי דיסציפלינרי עתיר הנדסה אזרחית ועתיר מערכות אלקטרו מכניות בהיקף של כ-750 מיליון ש"ח, הכולל הקמת מבנה עליון למסילה, ייצור והצבת מיסעות בטון טרומיות (Slab Track), הנחת פסים בקו הרכבת המהירה מלטרון ועד לתחנת בנייני האומה בירושלים והקמת מערכות חשמל, מיזוג אוויר ומפוחי פינוי עשן. התוואי לביצוע הנו באורך כולל של 44 ק"מ, מתוכם כ-40 ק"מ מנהרות והשאר גשרים שנבנו בפרויקטים נפרדים. בנוסף, הפרויקט כולל אחזקה של המערכות למשך 10 שנים. הפרויקט מבוצע בשותפות בין: אלקטרה תשתיות, אלקטרה מערכות, Max Bögl ו-Signon.

    העבודות בפרויקט כוללות:

    • ביצוע תכנון, לרבות יישום ידע זר תוך כדי הביצוע.
    • יציקת בלוקי מערכות באורך כולל של כ-40 ק"מ ובנפח של כ-90,000 מ"ק .
    • יציקת Sub Base באורך כולל של כ-44 ק"מ ובנפח של 70,000 מ"ק.
    • התקנת שרוולי חשמל מצנרת קשיחה באורך כולל של מעל ל-1,500 ק"מ.
    • כבילה של כבלי מתח גבוה/נמוך/תקשורת לאורך בלוקי המערכות ובחדרים הטכניים במנהרות המקשרות לאורך של מעל ל-1,000 ק"מ .
    • ייצור והתקנת מאות לוחות מתח גבוה ונמוך.
    • התקנת סולמות כבלים וגופי תאורה לאורך של כ-44 ק"מ.
    • התקנת צנרת ומערכות כיבוי אש לאורך של כ-44 ק"מ.
    • התקנת מערכות לפינוי עשן והכנסת אוויר נקי במקרה חירום.
    • התקנת דלתות אש ייחודיות תוצרתBooth (England) ורב בריח במנהרות המקשרות.
    • בניית חדרים טכניים, מסדרונות מילוט ומערכות מ"א בתוך למעלה מ- 60 מנהרות מקשרות.
    • הקמת מפעל טרומי בטכנולוגיה מתקדמת, בשטח בנוי של כ-5,000 מ"ר בסמוך לתוואי הרכבת, לצורך ייצור כ-7,000 מיסעות בטון מסוג Slab Track עפ"י פטנט ייחודי של חברת Max Bögl. מיסעות הבטון יוצרו בדיוק של 2 ספרות אחרי הנקודה’ כאשר לכל מיסעה מיקום מדויק בתוואי הרכבת.
    • שינוע והתקנת כ-7,000 מיסעות בטון במשקל של 9.5 טון כל אחת לאורך התוואי’ באמצעות כלי צמ"ה ייעודיים לשינוע אלמנטים כבדים שיוצרו לפרויקט בחברת Metalliance מצרפת.
    • הנחת פסי הרכבת לאורך התוואי.
    • אחזקה למשך 10 שנים באמצעות חטיבת האחזקה של קבוצת אלקטרה, לאחר מסירת הפרויקט למזמין.

    הפרויקט מהווה אתגר לוגיסטי והנדסי ראשון מסוגו בישראל, עקב העבודה במנהרות ארוכות וצרות (שנבנו בשיטת TBM) באורך עשרות ק"מ, תוך שימוש בעשרות צוותים במקביל בעשרות דיסציפלינות שונות, ותוך שינוע יומיומי של עשרות יחידות ציוד מכני הנדסי/מערבלי בטון/אמצעי

    תחבורה אחרים במקביל בתוך המנהרות עבור ביצוע העבודות ולצורך שינוע קבלנים ועובדי אלקטרה. כדי לאפשר את הקמת הפרויקט בזמן שיא שלא היה כדוגמתו בעולם - נעשה תכנון מוקדם ותיאום יום יומי מדוקדק תחת לו"ז מוקפד ואופטימיזציה הנדסית, ופותחו שיטות ופתרונות הנדסיים תומכי ביצוע.

    הפרויקט מבוצע בשותפות בין: אלקטרה תשתיות, אלקטרה מערכות, Max Bögl ו-Signon, ומהווה דוגמה מצוינת למימוש האסטרטגיה של קבוצת אלקטרה, הכוללת שילוב בין היכולות והניסיון בתחום התשתיות והבינוי עם עבודות מורכבות בתחום המערכות האלקטרומכניות ועם היכולות המשלימות בתחום השירות והאחזקה.

    סטטוס ביצוע:
    בביצוע. מועד סיום: 2018

    המזמין:
    רכבת ישראל

    פיקוח:
    דנה הנדסה