הקו המהיר לירושלים – קטע ד'

  • תקציב:
    750 מיליון ₪
  • תאור פרוייקט:

    פרויקט כמותי בהיקף של כ-820 מיליון ₪, הכולל ביצוע עבודות כרייה ומנהור מורכבות בחתכים משתנים באורך כולל של 6,000 מטר, כריית אולמות ופירים לתחנת רכבת תת-קרקעית 80 מטר מתחת לפני האדמה וביצוע גשרים. הפרויקט בוצע במסגרת פרויקט לאומי להקמת קו הרכבת המהיר מת"א לירושלים בהשקעה כוללת של מיליארדי שקלים.

    העבודות בפרויקט כוללות:

    • כריית מנהרות הרכבת באורך כולל של כ-6,000 מטר - מנהרה 3A (צמד מנהרות חד מסילתיות) ומנהרה 4 - מנהרה אחודה ל-2 מסילות עם הרחבה ל-Cross Section מסילתי של 4 נתיבים ולאחר מכן פיצול ל-2 מנהרות לפני הכניסה לאולמות תחנת בנייני האומה. הכרייה בוצעה בשיטת NATM באמצעות קידוח פיצוץ (Drill & Blast).
    • כרייה של 2 אולמות תחנת הרכבת התת-קרקעית ואולם הנוסעים - 80 מטר מתחת לפני האדמה בשיטת NATM באמצעות קידוח פיצוץ. מידות כל אולם - אורך 300 מטר, גובה כ-27 מ' ורוחב כ-17 מ'.
    • כריית פיר הדרגנועים לאורך 130 מטר ובשיפוע 30% ופירי אוורור אנכיים לתחנת בנייני האומה.
    • כריית מנהרות מקשרות ומנהרת גישה.
    • יציקת המנהרות ופירי הדרגנועים (Inner Lining) בשיטת cast-in-place concrete lining system.
    • עבודות הנדסה אזרחית בתוואי המנהרה, כולל יציקת רצפות, עבודות ניקוז ועבודות איטום.
    • הקמת גשר 9 באורך 250 מטר בעמק חלילים סמוך למבשרת ציון בגובה 47 מטר.

    כדי לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים בפרויקט, בוצעו עבודות הכרייה ב-4 עד 6 חזיתות במקביל, בעבודה שכללה משמרות לילה. עקב ריבוי החזיתות, נדרשה אלקטרה תשתיות להעמיד לטובת האתר צי כלי צמ"ה שכלל כ-70 כלים מסוגים שונים בכל רגע נתון.

    עבודות הכרייה נעשו תוך שימוש בציוד מכני הנדסי משוכלל של חברת אלקטרה תשתיות, הכולל בין השאר מכונות קידוח אופקי מסוג Face drilling rigs - Boomer, מכונות קידוח אנכי - Surface drilling rigs, מכונות קידוח מטריות - Multi use drilling rigs מתיזות בטון - Concrete spraying equipment, משאבות בטון - Independent Concrete Pump, באגרים, טלסקופים, שופלים ופרקיות.

    במסגרת הפרויקט שונעו כ-1,000,000 מ"ק חומר כרייה חצוב מהמנהרות לאתרי פינוי מחוץ לאתר וכן הוכנסו כ-120,000 מ"ק בטון לביצוע עבודות התימוך במנהרה. תנועת הכלים במסגרת עבודות השינוע עברה ברובה באתרים בעלי חשיבות נופית גדולה ובשמורות טבע, וכתוצאה מכך נדרשה אלקטרה תשתיות לפעול על פי כללים נוקשים בתיאום עם הגורמים הרגולטוריים השונים.

    סטטוס ביצוע:
    הסתיים.

    המזמין:
    רכבת ישראל

    פיקוח:
    דנה הנדסה

    תכנון:
    ארנון רוזן, אמי מתום