מרכז תחבורה לב המפרץ

  • מיקום:
    מפרץ חיפה
  • לקוח:
    עיריית חיפה, משרד התחבורה
  • קבלן ראשי:
    פיקוח - חברת לביד הנדסה
  • תקופה:
    יזם - יפה-נוף תחבורה תשתיות ובניה בע"מ
  • תקציב:
    180 מיליון ₪
  • שטח:
    12,438 מטר מרובע בנוי
  • תאור פרוייקט:

    פרויקט כמותי להקמת מרכז תחבורה משולב (Hub) עבור מטרופולין חיפה והסביבה, המיועד לתת מענה לכ-40,000 נוסעים מדי יום.

    התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה עתידה לשנות את פניה בעשור הקרוב עם הקמתו של מרכז התחבורה לב המפרץ.


    מתחם תחנת לב המפרץ  – "מרכזית המפרץ", הסמוך לצומת הצ'ק פוסט, הינו תחנה מרכזית חדשה שתהווה מרכז (Hub) לכלל אמצעי התחבורה, ותשמש את המעבר בין האוטובוסים, הרכבות, המוניות ובעתיד הרחוק – אולי גם את המעבר מהרכבל המתוכנן לאוניברסיטה ולטכניון. הפרויקט מתכנן כמבנה מודולרי עם זרועות שיחברו אותו לתחנת הרכבת ולרכבל העתידי.  


    תחזיות משערות כי בתחנה יעברו 40 אוטובוסים בשעה, והיא תשרת כ-40 אלף נוסעים ביום. תקציב ההקמה מוערך ב-330 מיליון שקל, והוא יתחלק בין עיריית חיפה למשרד התחבורה. התחנה המרכזית תתפרש על 12,438 מ"ר בנוי. במתחם לא מתוכננים שטחי מסחר מכיוון שהוא יחובר אל קניון לב המפרץ הסמוך.


    הפרויקט מתייחס לביצוע עבודות שלד, גמר ופיתוח עבור אגף צפוני של מרכז תחבורתי לב המפרץ בחיפה. מדובר במרכז תחבורה הגדול בישראל והיחיד שבו יעברו שני קווי רכבת, החוף והעמק, תחבורה בין עירונית ועירונית, מטרונית ובהמשך רכבל ורכבת קלה. 

    המרכז התחבורתי כולל את האלמנטים העיקריים הבאים: 

    - מבנה ראשי בשטח של כ-12,500 מ"ר  הבנוי מקומה וחצי, קומה ראשונה משמשת כמסוף תחבורתי לאוטובוסים עירוניים ובין עירוניים כולל משרדי מפעילים. והקומה השנייה מעבר לתחנות הרכבת, רכבת העמק ורכבת החוף, ומעבר לחניון רכבים ורכבל עתידי.
    - גשר רציפים באורך כ 300 מ"א המשמש את הולכי הרגל, בצמוד לגשר הרכבת - הגשר יאפשר מעבר בין תחנת רכבת לב המפרץ וקו רכבת העמק.
    - ביצוע שני גשרי פלדה, אחד המחבר את המבנה הראשי לגשר הולכי רגל קיים לחניון הרכבת, וגשר שני המחבר את המבנה הראשי למתחם רכבת העמק.
    - מרחב נופי מגונן המשתלב עם המבנה - בהיקף של 10 דונם.

    העבודות בפרויקט כוללות:

    • תכנון ניהול וביצוע הסדרי תנועה זמניים 

    • ייצוב קרקע - החדרת נקזים לצורך זירוז תהליך קונסולידציה.

    • ביסוס כלונסאות קוטר 60 ו 80 ס"מ כולל מערכת בנטוניט  

    • עבודות בטון להקמת שלד התחנה – 12,500 מ"ר   

    • ביצוע גשרי בטון מבטון דרוך

    • יציקת קורות טרומיות באתר

    • הקמת מפעל טרומי לייצור קורות באתר

    • הקמת גג מפלדה "מסבך פריקי" (תקרה מרחבת) שתוכננה וסופקה ע"י קבלן טורקי (USKON) במשקל של 400 טון 

    בניית גשרים מפלדה באורך של 30 במשקל 65 טון

    • קירות קרקע משוריינת 

    • קירות תומכים 

    • עבודות ביוב, מים וניקוז 

    • עבודות פיתוח, ריצוף מדרכות ושבילים 

    • עבודות מצעים ואספלט 

    • עבודות גינון ונוף  

    • הסדרי תנועה סופיים 

    • חיפוי קירות באבן

    • תאורה - גופי תאורה בתוך ובהיקף המבנה ותאורת החוץ.

    • מעליות ודרגנועים

    • מאגרי מים לשעת חירום

    • התקנת ריהוט חוץ ובפנים המבנה

    • מעקות בטיחות מפלדה 

    • מעקות ומאחזי יד מנירוסטה

    • מעקות שקופים מזכוכית

    • קרוסלות ומתקני בידוק

    • ולדטורים למתקני הרכבת

    • שילוט אלקטרוני

    • מערכות סינון וטיהור למרחבים הציבוריים הממוגנים

    • הגנות אש למיניהם כגון: תקרות אש, קירות אש, קולרים, יריעות קראמיות ועוד

    • קירות מסך

    • חיפוי אלומיניום  

    • חיפוי תקרות קלזיפ

    • מערכות מתח נמוך 

    • מערכות כריזה 

    • מערכות כריזת חירום

    • מערות חירום לכיבוי אש 

    • התקנת פנל כבאים לצורך הפעלת מערכת פינוי עשן 

    • ספרינקלרים מתזים לכיבוי אש זמן שריפה

    • גלאי עשן

    • מצלמות CCTV בכל חלקי האתר

    • מפוחים לסילוק עשן 

    • מערכות מיזוג אוויר 

    • הצבת הסדרי תנועה שילוט תמרור וצבע 


     

    אתגרי פרויקט לב המפרץ

    ביצוע הסדרי תנועה והשלמת הפרויקט תוך שמירה על תפקוד מלאה של התחנה וכלל נוסעיה וציבור המשתמשים. הפרויקט נמצא בתוך ובקרבת אזור הומה אנשים, 24/7 שעות, תחנה מרכזית (כ 40 אלף איש  ו 1,000 נסיעות ביום), תחנת רכבת, קניון לב המפרץ וכביש ההסתדרות. כל ביצוע הסדרי התנועה, תכנון השלבים השונים ותיאום בין הגורמים השונים הינה באחריות המלאה של הקבלן. באחד משלבי הביצוע, נבנתה תחנה זמנית בעלות של כ-2 מש"ח לצורך שחרור שטחי עבודה.


    ביצוע גג מבנה התחנה: הגג של המבנה בשטח של כ 4,700 מ"ר, בוצע בשיטת קונס' מרחבית ע"י חברת יוסיקון הטורקית. הגג יוצר מ 5,000 חלקים שונים. הגג במקור תוכנן כקונסטרוקציות פלדה ובוצע שינוי תכנון ע"י ידי אלקטרה תשתיות.


    תיאומים בין קבלנים: פרויקט זה כולל בתוכו אלמנטים אדריכלים ברמה גבוה הדורשת תיאום מלא בין כלל הקבלנים ושלבי הביצוע השונים. 


    עבודה בקרבת מסילת רכבת פעילה: בניית הגשר וביצוע כול עבודות הקונסטרוקציה, ועבודות הגמר בגשר הרציפים מבוצעת בצמוד למסילת רכבת פעילה (רכבת העמק).

    הפרויקט החל והסתיים בהתאם ללוחות הזמנים של המזמין.


    לוח זמנים: 42 חודשים, צפי סיום ינואר 2019.

     

  • מרכז תחבורה לב המפרץ

    מבט מבפנים - מרכז תחבורה לב המפרץ

    מרכז תחבורה לב המפרץ - תחנות